Jak prawidłowo oświetlić sklep?

Unowocześnienie oprawy na własną rękę

Niektórzy właściciele sklepów zmieniają źródła świetlne na inne niż początkowo zaprojektowane. Bez właściwej wiedzy o oświetleniu i znajomości technologii, taka operacja bardziej szkodzi niż pomaga. Praktyki te często dyktowane są chęcią zmniejszenia wydatków eksploatacji. Przykładem może być zmiana na oprawy o mniejszej sile. Niestety nie generują one odpowiedniej ilości światła. W efekcie cierpi na tym cały system oświetleniowy. Nie powinno wymieniać się źródeł halogenowych na budżetowe źródła LED. Bardzo często liczba światła oraz kąt padania nie odpowiadają zamiennikom żarówek, a jedynym łączącym je elementem jest trzonek, do którego takie źródło przykręcamy. Warto dodać, że w czasie projektowania oświetlenia oraz symulacji komputerowej, każda ze zmian parametrów źródeł ma wpływ na duże zróżnicowanie w ujęciu ogólnym. W praktycznie każdej galerii handlowej można zauważyć efekty niewłaściwie przeprowadzonych modernizacji.

Dobór temperatury barwowej

oświetlenie sklepowe

Właściwy dobór koloru światła do rodzaju proponowanego produktu ma bardzo duże znaczenie w sprzedaży. Niestety zdarza się, że tam, gdzie barwa powinna być cieplejsza, używana jest zimniejsza i na odwrót. Barwy neutralne zamienia się na ciepłe lub używa ich do oświetlania lodówki ze świeżym mięsem. To powoduje, że produkt wygląda niezbyt świeżo i apetycznie. Niewłaściwe dopasowanie temperatury barwowej do rodzaju sprzedawanego towaru, wpływa na sprzedaż poprzez zmniejszenie zainteresowania klienta, a także może wygenerować sklepowi niezbyt pochlebną opinię. Niewłaściwie doświetlone towary będą odbierane jak towary z gorszego sortu. Ogólne zasady w tym aspekcie, dla najbardziej popularnych kategorii produktowych, wyglądają tak:

  • Świeże mięso i wędliny – światło o odcieniu różowawym.
  • Sery – światło o barwie żółtej.
  • Nabiał – oświetlenie białe.
  • Ryby / owoce morza – światło chłodne, o odcieniu niebieskim.
  • Kosmetyki, kolorówka, odzież – światło neutralne.

Temperatura barwowa ma duże znaczenie dla naszego samopoczucia. W oświetleniu o barwie ciepłej odprężamy się i wypoczywamy, w barwie neutralnej jesteśmy najbardziej produktywni. O tym, jak światło dnia daje nam energię do działania, łatwo możemy sprawdzić wstając rano w pokoju z zasuniętymi roletami i sztucznym oświetleniem lub światłem naturalnym padającym przez szubę. Mimo tej wiedzy, okazuje się, że dobór temperatury barwowej oświetlenia w wielu sklepach, jest dziełem całkowitego przypadku i działania na chybił – trafił. Bez wcześniejszej analizy związanej z wyborem odpowiedniej barwy. Warto mieć na uwadze, że w sklepach spożywczych o wyższym standardzie używane są różne źródła światła. Każdy dział ma odpowiednio dobrane oświetlenie, w zależności od tego, co na chwilę obecną znajduje się na danej półce. Oświetlenie sklepów to bardzo istotny zabieg marketingowy, gdyż odpowiednio eksponuje ono dany produkt.